EU-Projektet IMAGENDER

Cnema är en av flera partnerorganisationer i Erasmus+ projektet IMAGENDER. Tillsammans med representanter från Italien, Kroatien och Finland har Cnemas mediepedagoger hjälpt till att ta fram ett arbetsmaterial runt att jobba och prata om negativa könsstereotyper i media.

Projektet IMAGENDER startade i Maj 2023 och beräknas pågå till Juni 2024. Målet är att ta fram och utveckla metoder och arbetssätt för att prata om hur media påverkar könsroller på olika negativa sätt. Det kan handla om hur storfilmer eller internetmedia porträtterar kön, förstärker skadliga stereotyper eller diskriminerar. Projektets direkta huvudmålgrupp är skolelever och lärare men även siktar på att ha en indirekt påverkan på samhället runtom deltagande skolor.

Representanter ifrån 4 olika länder deltar i projektet:
– Företaget ”Anonima Impresa Sociale” ifrån Italien.
– Grundskolan ”Mutala Koulu” i Finland.
– Grundskolan ”Dobriša Cesarić Zagreb” i Kroatien.
– Cnema ifrån Norrköping, Sverige.

Inom projektets ramar ingår research av ämnet, en utbytesträff samt tester av metoder på hemmaplan. Tanken är att Cnemas mediepedagoger Johan & Yvonne ska dela med sig av sin mediekunskap och pedagogiska metoder som de använder. Sen kommer de att utföra olika tester av metoder med skolklasser i Norrköping där eleverna får jobba med ämnet, titta på och skapa film. Nedan kan du se och läsa mer om Cnemas arbete med IMAGENDER.

Fas 3: Test med Norrköpings skolor

Inför denna del så kommer varje samarbetspartner att utföra ett lokalt test av projektets metodik. För Cnemas del så har mediepedagogerna valt att erbjuda en mellanstadieklass i Norrköpings Kommun chansen att delta i detta som en gratis Mediepedagogisk workshop. Efter en del intresseanmälningar så blev det Gustaf Adolfsskolans Åk 5 som fick delta i detta pilotprojekt.

Under ett antal lektioner så fick eleverna dels se film om och diskutera ämnet könsstereotyper. Cnemas mediepedaoger hade en genomgång med exempel av könsstereotyper i media så som reklam och barnprogram. Eleverna fick själva reflektera och diskutera vad de tyckte och även vad för påverkan detta har på omvärlden.

På detta ämne var det sedan dags för eleverna att delas in i grupper och skapa filmmanus med hjälp av pedagogerna och klassens lärare. Dessa hjälpte sedan pedagogerna till att renskriva innan grupperna film börja filma och klippa ihop sina filmer. Allting avslutades med en filmfestival där klassen fick visa upp sina filmer.

Fas 2: Utbytesdag i Perugia, Italien

I November 2023 åkte Cnemas mediepedagog Johan på en utbytesresa till Perugia i Italien.
Johan berättade bland annat om Cnemas verksamhet och delade med om hur vi jobbar med mediepedagogik i Norrköpings kommun.
Han fick även chansen att hålla i en filmanalys workshop tillsammans med en klass Italienska mellanstadieelever om just ämnet könsnormer.

Fas 1: IMAGENDER Metodik Häfte

Första delen av projektet handlade om att samla information om ämnet och hitta bra metoder att integrera i projektet.
Gemensamt så har varje samarbetspartner bidragit med information till projektets häfte och efter att alla tester är avslutade kommer häftet att förfinas.

Detta häfte kommer att distribueras som en del av projektets avslut.

Det kommer finnas att ladda ner här när det är tillgängligt.